Vyhněte se drahým opravám: Praktický checklist před cyklistickou sezonou

Zima je za námi a venku už by to šlo. Než vyrazíte na první jízdu, je čas zkontrolovat své kolo - vyhnete se karambolům i drahým opravám. Tady máte podrobný seznam, co všechno je potřeba zkontrolovat, aby bylo připravené i Vaše kolo!

1. ŘETĚZ

Řetěz by měl být čistý, bez koroze a plynule přecházet mezi převody. Pokud řetěz prokluzuje, je hlučný nebo má vytažené články, je potřeba ho vyměnit. Kazeta a převody by měly mít rovnoměrně opotřebené zuby. Pokud jsou zuby na kazetě zúžené, vyhlazené nebo zohýbané, řetěz správně nezapadne a může dojít ke zmíněnému prokluzování.

  • Je váš řetěz rezavý? Vyčistěte ho a naolejujte. Pokud rez zůstává, bude potřeba ho vyměnit.
  • Slyšíte praskání nebo skřípání? Pravděpodobně bude řetěz nebo kazeta opotřebené a potřebují výměnu.
  • Řetěz při jízdě prokluzuje? Je třeba upravit napětí nebo vyměnit kazetu.

2. BRZDY

Brzdy by měly reagovat plynule a bez prodlevy. U mechanických brzd musí být lanko správně napnuté, aby páčka nešla příliš lehce. U hydraulických brzd by měla být brzdová kapalina na správné úrovni, bez úniků. Brzdové destičky by měly být rovnoměrně opotřebované a mít alespoň 1 mm materiálu. Kotouče musí být hladké, čisté a bez hlubokých rýh.

  • Brzdy reagují až po nějaké době? Vyzkoušejte páčku, pokud jde až k řídítkům, zkontrolujte napnutí lanka (mechanické) nebo hladinu kapaliny (hydraulické).
  • Slyšíte nepříjemné pískání? Může jít o znečištěné destičky nebo kotouče. Vyčistěte je alkoholem nebo speciálním čističem.
  • Opotřebení destiček je nerovnoměrné? Pokud je jedna strana sjetá více, vyměňte je a případně seřiďte třmeny.
  • Jak poznáte poškozené kotouče? Pokud mají hluboké rýhy nebo jsou viditelně zkroucené, je čas na jejich výměnu.
  • Jsou kotouče modře zbarvené? Známka přehřátí, které může snížit účinnost brzd. Pokud se kotouče přehřívají často, zvažte lepší odvětrání nebo jiné destičky.

TIP NA RYCHLÝ TEST:

  • Přední brzda: Když ji zmáčknete a zatlačíte na řídítka, zadní kolo by se mělo zvednout.
  • Zadní brzda: Měla by kolo zablokovat bez prodlevy.

 


3. PLÁŠTĚ

Pláště by měly být rovnoměrně opotřebované, bez trhlin a prasklin. Zkontrolujte, zda mají dostatečný vzorek pro daný typ jízdy (silnice nebo terén).

  • Opotřebovaný vzorek? Pokud je vzorek pláště hluboko opotřebovaný, je čas na výměnu.
  • Trhliny a praskliny? Jakákoli prasklina na boční straně nebo vzorku znamená, že je plášť nebezpečný pro jízdu.
  • Podhuštěný plášť? Pokud se při stlačení plášť snadno promáčkne prstem, je podhuštěný. Ujistěte se, že tlak odpovídá doporučeným hodnotám (např. 6 – 8 bar pro silniční kola, 1,5 – 2,5 bar pro horská kola). 


4. POVINNÉ VYBAVENÍ CYKLISTY V ČR

V ČR musí kolo splňovat určité povinnosti. Ujistěte se, že máte všechny povinné prvky na kole podle zákona:

  • Přední a zadní světlo – buď na baterie, nebo dynamo.
  • Odrazky – bílá vpředu, červená vzadu a oranžové na pedálech a kolech.
  • Zvonek – je povinností cyklisty mít na kole zařízení, které slouží k signalizování jiným účastníkům silničního provozu, což zvonek splňuje.

 


5. TLUMIČE A ODPRUŽENÍ

Pokud máte kolo s odpružením, ověřte, že tlumiče fungují plynule a neuniká z nich olej. Na vidlici by neměl být žádný únik vzduchu, a pokud je nastavitelná, upravte ji podle vaší hmotnosti.

  • Únik vzduchu nebo oleje? Pokud vidlici nebo tlumič vidíte mokrý nebo cítíte, že se při stlačení nevrací zpět správně, může to znamenat, že je třeba provést servis.
  • Slabé odpružení? Pokud tlumič nezvládá dostatečně pohltit nárazy, může být potřeba zkontrolovat správný tlak nebo ho nechat seřídit.


6. LOŽISKA A HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Hlavové složení by mělo být pevně utažené, ale volně otáčející. Při otáčení řídítek byste neměli cítit žádné "klapání" nebo drhnutí.

  • Drhnoucí nebo tuhé hlavové složení? Pokud při otáčení cítíte odpor nebo drhnutí, je třeba upravit napnutí hlavového složení.

 


7. CO MÍT NA CESTÁCH VŽDY U SEBE?

Před každou vyjížďkou nezapomeňte zkontrolovat, co všechno máte u sebe – ať vás nic nepřekvapí:

  • Hustilka – malá, skladná, s manometrem, abyste si drželi tlak v pláštích pod kontrolou. Nikdo nechce jet s podhuštěnými pneumatikami!
  • Lepící set – pokud dojde na defekt, stačí pár minut a můžete pokračovat.
  • Multifunkční nářadí – na drobné opravy, aby vás nic nezastavilo.
  • Rezervní duše – pro případ, že oprava nebude stačit.
  • Montpáky na výměnu duše – protože bez nich si výměnu jen těžko užijete.
  • A nezapomeňte na světla – ujistěte se, že jsou nabitá a připravená na večerní jízdu. Přece jen, dny zatím nejsou tak dlouhé, jako bývají v létě. Vždy je lepší mít vše pod kontrolou a nakoupit náhradní baterky včas.

AUTHOR Světlo př. VISION 1300 lm USB Alloy

TO MĚ ZAJÍMÁ

 


 

V neposlední řadě, nic nenaštve víc, než když máte vše připraveno, ale nemůžete najít láhev se správným víčkem. Komu z nás se občas nestalo, že jsme si láhev zapomněli vymýt po poslední jízdě? Mějte ji připravenou a čistou, protože i když venku není 30°C – pitný režim je klíčový i v chladnějších dnech.

I tak máte pocit, že se vám letos defekt vyhne? Mějte při svých vyjížďkách vždy po ruce alespoň nabitý mobilní telefon pro případ, že budete potřebovat někoho zavolat na pomoc. Jistota je jistota.

Tento jednoduchý servisní seznam vám pomůže, abyste na kolo vyjeli připraveni na jakoukoliv cestu. Stačí pár minut přípravy a můžete si užívat bezstarostnou jízdu! Nevíte si s něčím rada? Zastavte se u nás na prodejně, kde Vám rádi poradíme.

 


8. Často kladené otázky (FAQ)

Jak často bych měl provádět servis kola?

Doporučuje se provádět základní servis před začátkem každé sezony a pravidelně kontrolovat kolo po každých 500 – 1 000 km, v závislosti na intenzitě používání. Při každé delší jízdě si také prověřte stav brzd, řetězu a plášťů.

Co dělat, pokud na kole slyším zvláštní zvuky?

Pokud při jízdě slyšíte skřípání, cvakání nebo jiné neobvyklé zvuky, může to naznačovat, že je něco uvolněné nebo opotřebované. Zkontrolujte řetěz, brzdy, ložiska a upevnění komponent. Pokud problém přetrvává, doporučujeme navštívit servis.

Kdy je čas vyměnit pláště na kole?

Pláště je třeba vyměnit, pokud mají výrazně opotřebovaný vzorek, trhliny nebo praskliny, nebo pokud již neudrží správný tlak. Mějte také na paměti, že pláště mají omezenou životnost, kterou ovlivňuje četnost jízd a terén, ve kterém jezdíte.

Proč nakupovat u nás?

Načítám