Kolo od nás je ZDARMA již kompletně seřízené a připravené k jízdě!
Jak vybrat elektrokolo
Elektrokolo je velký pomocník při cestách do přírody nebo jen za nákupy. Elektrokolo vás vrátí zpět do cyklistického života, ale jak správně elektrokolo vybrat? Podle čeho se řídit? Pokusíme se vám srozumitelně poradit.
1. Krok - nejdříve si rozmyslete jaký typ rámu na elektrokole preferujete
- Městský
- Trekkingový nebo krosový
- Horský
- Silniční
- Skládací
- Juniorský
Městská elektrokola
Velikost kol: 26“, 28“
Terén: zpěvné cesty, mírný terén
Provedení: dámské, pánské
Mají nízký pohodlný nástup. Elektrokola jsou vybaveny lehkými Alu rámy a u některých modelů je i odpružená vidlice. Baterie jsou umístěny v nosiči nebo v rámové trubce, nejoblíbenější kapacita je 36V/13Ah, 36V/16Ah nebo 36V/17,5Ah. Elektrokola jsou vybavena převážně zadními motory 250W. Skladem máme i elektrokola se středovými motory.
Trekkingová a krosová elektrokola
Velikost kol: 28“
Terén: zpěvné cesty, mírný terén
Provedení: dámské, pánské
Elektrokola jsou určena pro delší cesty a je na ních zajištěn sportovnější posed. Elektrokola se liší cyklokomponenty, které zajišťují komfort při jízdě. U rámů se setkáváme s větším výběrem velikostí. Baterie jsou umístěny v nosiči nebo v rámu. Motory jsou použity zadní 250W nebo středové od renovovaných značek např. Bosch, Yamaha, Bafang a Shimano. Trekkingové modely jsou dovybaveny nosičem, blatníky a osvětlením.
Horská elektrokola
Velikost kol: 29“, 27,5“, 27,5+“, 29"/27,5"
Terén: náročný, cyklostezky
Provedení: dámské, pánské
Elektrokola jsou určena pro náročný terén a sportovní využití, ale lze s nimi jezdit i po cyklostezkách a městech. Liší se velikostí kol 27,5“ nebo 29“, kvalitou cyklokomponentů a typem rámu – pevné, celoodpružené.
Horská elektrokola doporučujeme se středovým motorem z důvodu větší plynulosti záběru a citlivým dávkováním energie. Středové motory jsou od renovovaných firem Bosch, Yamaha, Shimano, Bafang a zajistí možnost zdolání náročného terénu a dlouhý dojezd. Baterie jsou rámové integrované s kapacitou 400Wh, 500Wh, 576 Wh, 625 Wh, 630 Wh, 720 Wh, 750 Wh.
Silniční elektrokola
Velikost kol: 700 x 23 -32
Terén: zpěvné cesty
Provedení: pánské, dámské
Novinkou na trhu s elektrokoly jsou silniční modely vybavené integrovanou baterii a středovým motorem 250W. Motor je velmi tichy a při jeho vypnutí kolo nemá žádný odpor. Baterie s kapacitou 500 Wh vám zajistí dlouhý dojezd a silnička do kopce hodně energie pro svižný výjezd.
Gravel elektrokola
Velikost kol: 700 x 23 -32
Terén: zpěvné cesty
Provedení: pánské, dámské
Novinkou na trhu s elektrokoly jsou elektrická gravel kola vybavené integrovanou baterii a středovým motorem 250W. Motor je velmi tichy a při jeho vypnutí kolo nemá žádný odpor. Baterie s kapacitou 500 Wh, 504 Wh vám zajistí dlouhý dojezd a díky extra síle e-gravel kola získáte rychlé dobrodružství v jakémkoli terénu. Hodí se na delší cesty, ale i na každodenní ježdění do práce.
Skládací elektrokola
Velikost kol: 20“
Terén: zpěvné cesty
Provedení: unisex
Skládací kolo je určeno pro kratší cesty, jízdu po městě, do práce a karavanisty. Skládací systém umožní elektrokolo pohodlně naložit do auta nebo jen do výtahu. Kola jsou opatřeny ve většině modelů zadním, středovým nebo předním motorem 250W. V dražších kategorii je model od firmy KTM se středovým motorem Bosch Active.
Juniorská elektrokola
Velikost kol: 26“, 27,5“
Terén: náročnější, zpevněné cesty
Provedení: chlapecké, dívčí
Další novinkou na trhu jsou juniorské modely elektrokol, které pomůžou malým sportovcům hlavně v kopcovitém terénu.
2. Krok - výběr dle umístění motoru
- Motor umístěný v předním náboji
- Motor umístěný v zadním náboji
- Středový motor
Motor umístěný v předním náboji
Tento typ motoru se používá hlavně u modelů elektrokol, které mají vícerychlostní zadní náboj . Nevýhodou je, že motor není zatížen a může dojít k prokluzu na vlhkém podloží. Motor se hodí pro elektrokola do města a skládací elektrokola.
Motor umístěný v zadním náboji
Motor v zadním náboji je nejrozšířenější motor na elektrokolech v ČR. Tento typ elektrokol je cenově výhodnější oproti středovým motorů a lze jej používat na kolech horských, trekkingových, městských i skládacích. Při spojení s baterii s vyšší kapacitou se vám stane velkým pomocníkem, jak do města tak i na dlouhých výletech. Zadní motory mají max. točivý moment dle modelu elektromotoru od 30 do 45 Nm. Nejznámější a nejprodávanější jsou motory od firmy Bafang 8FUN. Motor, aby dobře pracoval, je závislí na správném zařazení rychlostního stupně.
Motor umístěný ve středu
Motory, kde je velká konkurence mezi výrobci – BOSCH, YAMAHA, SHIMANO, PANASONIC, BAFANG. Elektrokola se středovým motorem jsou vyvážena na střed. Plynule dávkují přípomoc motoru a při správném řazení zajišťují dlouhý dojezd. Středové motory mají max. točivý moment od 40 do 95 Nm. Cena elektrokol se středovým motorem se pohybuje od 50 000,- Kč a cena je závislá na síle motoru, kapacitě baterie a výbavě elektrokola.
značka | typ | max.toč.moment |
YAMAHA | PW-CE | 50 Nm |
PW-ST | 70 Nm | |
PW-S2 | 75 Nm | |
PW-X3 | 85 Nm | |
SHIMANO STEPS | E5000 | 40 Nm |
E6100 | 60 Nm | |
E7000 | 60 Nm | |
EP600 | 85 Nm | |
EP800 | 85 Nm | |
BAFANG | M200 | 65 Nm |
MAX DRIVE M400 | 80 Nm | |
MAX DRIVE M410 | 80 Nm | |
MAX DRIVE M420 | 80 Nm | |
MAX DRIVE M500 | 95 Nm | |
MAX DRIVE M510 | 95 Nm | |
BOSCH | Active Line | 40 Nm |
Active Line Plus | 50 Nm | |
Performance Line | 65 Nm | |
Performance Line CX 4. gen. | až 85 Nm | |
Performance Line CX 4. gen. SMART | až 85 Nm | |
PANASONIC | GX Power Plus | 75 Nm |
GX Ultimate | 95 Nm |
3. Krok - výběr dle umístění baterie
- Nosičová
- Rámová
- Integrovaná
- Svislá
Nosičová baterie
Nosičová baterie se používá hlavně u kol trekkingových, skládacích a městských, které využívají nosiče. S baterií je dobrá manipulace při nabíjení a vyjímání. Nevýhodou je změna těžiště u elektrokola.
Rámová baterie
Rámové baterie jsou umístěny na spodní rámové trubce. Jsou integrované, polointegrované nebo venkovní. Elektrokola jsou vyvážena na střed. Tento typ baterií se používá hlavně u elektrokol horských a krosových.
Integrovaná baterie
Integrované baterie jsou umístěny skrytě (plně integrovaně) ve spodní rámové trubce. Jedná se o nejoptimálnější a také nejčastější variantu. Elektrokola jsou vyvážena na střed. Tento typ baterií se používá hlavně u elektrokol horských a krosových.
Svislá baterie
Svislá baterie je umístěna za sedlovou trubkou a je s ní složitější manipulace při vysouvání. Nejdříve je nutné odklopit nebo vysunout sedlo. Elektrokola jsou vyvážena na střed. Rám těchto elektrokol z důvodu umístění baterie je delší. Tento typ baterií se používá u městských nebo skládacích elektrokol.
typ motoru | kapacita baterie | průměrný dojezd |
zadní, přední | 36V/10Ah - 11,5Ah | 50 - 70 km |
36V/13Ah | 60 - 80 km | |
36V/16Ah | 70 - 90 km | |
36V/17,5Ah | 80 - 120 km | |
středový | 300 Wh | 40 - 50 km |
400 Wh | 50 - 70 km | |
500 Wh | 60 - 90 km | |
630 Wh / 17,5 Ah | 70 - 100 km | |
720 Wh / 20 Ah | 80 - 120 km | |
750 Wh | 90 - 140 km | |
900 Wh / 25 Ah | 100 - 150 km |
4. Krok - výběr dle velikosti rámu
typ elektrokola | velikost kol | určení | výška postavy | velikost rámu |
horké (MTB) | 29" | pánské | 168 - 177 cm | 17" |
178 - 185 cm | 19" | |||
186 - 202 cm | 21" | |||
203 - 215 cm | 23" | |||
dámské | 160 - 170 cm | 16" | ||
164 - 174 cm | 17" | |||
172 - 182 cm | 18" | |||
174 - 187 cm | 19" | |||
27,5" | pánské | 145 - 154 cm | 15" | |
155 - 166 cm | 17" | |||
167 - 178 cm | 19" | |||
179 - 200 cm | 21" | |||
dámské | 140 - 154 cm | 14" | ||
155 - 167 cm | 16" | |||
168 - 184 cm | 18" | |||
26" | pánské, dámské | 145 - 153 cm | 15" | |
154 - 168 cm | 17" | |||
169 - 184 cm | 19" | |||
crossová a trekkingová | 28" | pánská | 150 - 160 cm | 16" |
160 - 170 cm | 18" | |||
170 - 180 cm | 20" | |||
180 - 190 cm | 22" | |||
190 - 205 cm | 24" | |||
dámská | 145 - 165 cm | 17" | ||
165 - 180 cm | 19" | |||
městská | 26" | dámská | 155 - 165 cm | 17" |
160 - 177 cm | 18" | |||
166 - 180 cm | 19" |
Víte jak vlastně takové elektrokolo funguje a jaké jsou jeho výhody? Sepsali jsme pro vás pár užitečných informací.